Rekrutacja zewnętrzna – metody i koszty

Share

Jednym z kluczowych elementów, który  składa się zarządzanie zasobami ludzkimi, jest rekrutacja. Istnieją dwie zasadnicze odmiany rekrutacji pracowników – wewnętrzna i zewnętrzna. Z rekrutacją wewnętrzną mamy do czynienia gdy na wakujące stanowisko dobiera się pracowników stanowiących już personel danej organizacji, natomiast rekrutacja zewnętrzna polega na poszukiwaniu pracowników poza organizacją, na szeroko rozumianym rynku pracy.

Dlaczego warto postawić na rekrutację zewnętrzną?

Na rekrutację zewnętrzną warto jest postawić przede wszystkim ze względu na to, iż nie wszyscy pracownicy danej organizacji posiadają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie do pracy na danym stanowisku. Ponadto brak dopływu „świeżej krwi” mógłby powodować zahamowanie kreatywności i inicjatywy pracowników co osłabiłoby funkcjonowanie całej organizacji i ograniczyło jej rozwój.

Metody rekrutacji zewnętrznej

Istnieje kilka metod rekrutacji zewnętrznej. Do najważniejszych z nich można zaliczyć ogłoszenia zamieszczane w mediach, rekrutację za pośrednictwem agencji doradztwa personalnego, zatrudnianie poprzez rekomendacje innych pracowników i kontrahentów, rekrutację osób, które zgłosiły się do organizacji samoistnie czy też poszukiwanie pracowników za pośrednictwem szkół i uczelni oraz uczestnictwa firmy w targach pracy.

Koszty poszczególnych metod rekrutacji zewnętrznej

Jeśli chodzi o koszty rekrutacji zewnętrznej, zdecydowanie najtańszą metodą rekrutacji, jest rekrutacja poprzez rekomendacje i rekrutacja z wykorzystaniem osób, które zgłosiły się do organizacji samoistnie. Ze względu jednak na to, że jest to stosunkowo wąska metoda rekrutacji, nie zawsze w ten sposób znajdziemy odpowiednich pod względem kwalifikacji i posiadanego doświadczenia pracowników.

Nieco droższym rozwiązaniem jest rekrutacja poprzez umieszczanie ogłoszeń w mediach. W zależności od charakteru ogłoszenia, jego widoczności i czasu, przez jaki będzie ono publikowane, koszt takiej reklamy to zazwyczaj kwestia kilku do kilkudziesięciu złotych. Jeśli chodzi o ogłoszenia publikowane w Internecie, mogą być one nawet darmowe, jednakże w ten sposób ciężko jest trafić do odpowiednich kandydatów. Wykupując specjalne pakiety można wyróżnić swoje ogłoszenie tak, by było ono bardziej widoczne. Oprócz internetu równie skuteczną formą rekrutacji zewnętrznej mogą być ogłoszenia umieszczane w prasie lokalnej lub krajowej, a także w fachowych czasopismach branżowych.

Nieco kosztowniejszą metodą rekrutacji zewnętrznej jest poszukiwanie pracowników za pośrednictwem szkół i uczelni oraz uczestnictwa w targach pracy. Jest to dobre rozwiązanie gdy organizacja poszukuje młodych kandydatów o ciekawych kwalifikacjach, którzy po odpowiednim ukierunkowaniu mogą być bardzo przydatnymi pracownikami. Koszty takiej rekrutacji wynikają z konieczności przygotowania broszur informacyjnych i opłacenia delegacji pracowników firmy, którzy przeprowadzą warsztaty, spotykają się z przedstawicielami uczelni i biura karier, czy też obsługują stanowisko organizacji podczas targów pracy.

Najbardziej kosztowną metodą rekrutacji zewnętrznej jest rekrutacja pracowników za pośrednictwem agencji doradztwa personalnego. Za przeprowadzenie profesjonalnej rekrutacji trzeba takiej agencji zapłacić w zależności od stawianych jej wymagań, od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Jest to dobre rozwiązanie gdy firma dysponuje odpowiednim budżetem i szuka pracowników średniego, wysokiego i najwyższego szczebla o specyficznych kwalifikacjach. Fachowa pomoc i szereg metod stosowanych przez agencję doradztwa personalnego, są w stanie wyeliminować z rekrutacji przypadkowych kandydatów. Na bezpośrednią rozmowę z pracodawcą trafiają już w takiej sytuacji pracownicy, którzy zostali w różnych aspektach, w gruntowny sposób sprawdzeni przez agencję.

(Visited 468 times, 3 visits today)
Share

Daniel Bogusz

Prezes Zarządu B&O NAVIGATOR FIrma Szkoleniowa. Od 1996 roku zajmuje się projektowaniem szkoleń i procesów rozwojowych dla największych polskich firm. Ekspert w zakresie szkoleń, HRM, marketingu i sprzedaży btb.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share

Bądź z nami na bieżąco. Dostarczamy informacje tak jak lubisz!

RSS
Facebook