Zainteresowanie leasingiem maszyn rolniczych rośnie o 9 proc. rocznie. Rolnicy coraz chętniej korzystają z ofert banków, niekoniecznie spółdzielczych

Share

Przychody branży leasingowej w segmencie agro wzrosły w całym ubiegłym roku i w I kwartale tego roku o 9 proc. Instytucje finansowe na coraz większą skalę rozbudowują oferty dla rolników. To ważna grupa klientów – 92 proc. z nich korzysta z produktów bankowych. Co czwarty zaciąga pożyczki gotówkowe na inwestycje, a co dziesiąty – pożyczki celowe lub korzysta z leasingu.


Tomasz Sudaj, Dyrektor ds. strategii rynkowej, BZ WBK Leasing

– Zgodnie z badaniami, które przeprowadziła dla nas firma Martin & Jacob, rolnicy dzisiaj to przede wszystkim przedsiębiorcy rolni. Korzystają z bardzo szerokiej, kompleksowej oferty różnego rodzaju produktów banków i instytucji finansowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii rynkowej BZ WBK Leasing.

Całkowita wartość maszyn i urządzeń wziętych w leasing przez rolników wyniosła w 2014 roku blisko 3,7 mld zł. Średnia wartość pojedynczej umowy opiewała na sumę około 160 tys. zł. Rolnicy finansują głównie ciągniki, maszyny i urządzenia niezbędne do prowadzenia działalności rolnej. Coraz częściej przedmiotem leasingu są także pojazdy osobowe.

Wśród rolników dużym zainteresowaniem cieszą się także pożyczki gotówkowe – wynika z badania firmy Martin & Jacob. Ponad 25 proc. badanych korzystało z ofert instytucji finansowych w celu uzyskania dodatkowych środków na zakup maszyn i urządzeń oraz na finansowanie bieżącej działalności gospodarczej.

– Ponad 90 proc. rolników korzysta z oferty różnego rodzaju instytucji bankowych w Polsce – mówi Sudaj. – Rolnicy korzystają praktycznie z całej oferty produktów bankowych: rachunków bieżących, kart płatniczych, kart kredytowych, finansowania różnego rodzaju inwestycji, kredytów, pożyczek czy finansowania bieżącego w rachunku.

Coraz częściej też korzystają z ofert banków innych niż spółdzielcze. Rolnicy szukają wśród instytucji finansowych przede wszystkim stabilnych partnerów biznesowych, których oferta będzie w stanie odpowiedzieć na wszystkie sygnalizowane potrzeby.

– W zeszłym roku branża leasingowa zanotowała wzrost w segmencie agro o blisko 9 proc. Dla nas jest to jeden z kluczowych segmentów działalności. Notujemy tu blisko 46-proc. dynamiki – podkreśla dyrektor w BZ WBK Leasing.

Jak zapewnia, tak wysoka dynamika sprzedaży w przypadku grupy Santander, której członkiem jest BZ WBK Leasing, była możliwa dzięki dopasowaniu oferowanych produktów i rozwiązań do potrzeb branży. Specyfika oferty polega m.in. na innym rozłożeniu spłat ze względu na sezonowość prac i wpływów. W ofercie znajduje się specjalnie przygotowany dla branży Agro Pakiet, który pozwala zarządzać finansami rolników.

Tomasz Sudaj przekonuje, że unijne środki, które otrzymują rolnicy, nie są konkurencją dla produktów bankowych, wręcz przeciwnie, uzupełniają się nawzajem i motywują do inwestowania w gospodarstwa. W latach 2014-2020 na realizację Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich przeznaczonych zostanie 13,5 mld euro.

– Środki z funduszy są impulsem, który bardzo często rozpoczyna cały proces inwestycyjny, proces optymalizacji i unowocześniania gospodarstwa. Jednocześnie nawet brak tych środków nie zatrzymuje procesów inwestycyjnych – wyjaśnia Tomasz Sudaj.

Ekspert pozytywnie ocenia zmiany zachodzące w ostatnim okresie w branży rolniczej w Polsce. Dotyczy to nawet przedsiębiorców niekorzystających z unijnego finansowania. Na polskiej wsi widać konsekwentnie realizowane inwestycje, które wpływają na wzrost efektywności i dochodowości całego sektora.

– Kolejne środki w ramach programów na lata 2014-2020 to zastrzyk gotówki, który w naszej ocenie bardzo pozytywnie wpłynie na rozwój rynku i będzie determinował następne inwestycje – mówi dyrektor w BZ WBK Leasing.

(Visited 256 times, 1 visits today)
Share

administrator

Daniel Bogusz Prezes Zarządu w B&O NAVIGATOR Firma Szkoleniowa. Od 1998 roku zajmuje się profesjonalnych zarządzaniem szkoleniami i zaawansowanymi projektami i programami rozwojowymi dla menedżerów i pracowników polskich firm. Ekspert w dziedzinie szkoleń, HRM, zarządzania strategicznego, marketingu i sprzedaży BtB.

Dodaj komentarz

Share

Bądź z nami na bieżąco. Dostarczamy informacje tak jak lubisz!

RSS
Facebook