Zarządzanie czasem i planowanie to kluczowe kompetencje współczesnego menedżera

Share

Zarządzanie czasem bywa umiejętnością, której rozwój sprawia trudności wielu osobom. Często zdarzają się sytuacje marnowania drogocennego czasu na rzecz mniej ważnych zdarzeń lub przyjemności. Powoduje to odsuwanie na dalszy plan czynności zaplanowanych i priorytetowych. Pojawia się, zatem pytanie: Jak dobrze zaplanować swój czas?

Zarządzenie czasem jest niezwykle ważną umiejętnością dla pracowników dużych firm. Szczególnie istotne jest to na stanowisku menadżera, który musi kierować zespołem ludzi. Oczywiste jest, że osoba nieumiejąca dobrze i konstruktywnie rozdzielać od siebie zadań ważnych od mniej istotnych, nie będzie także dobrym i rzetelnym pracownikiem. W kontekście biznesowym planowanie czasu oznacza całość procesów, które są wymagane, aby w danym czasie osiągnąć zamierzony cel. Procesy te obejmują wyznaczenie konkretnych celów, planowanie działań, podejmowanie decyzji, które mają wpływ na osiągnięcie celu oraz konsekwentną realizację wyznaczonych celów. Na sam koniec zalecany jest monitoring, czyli kontrola osiągniętych wyników oraz niezbędna ich korekta.

Zarządzanie sobą w czasie obejmuje działania krótko, średnio i długoterminowe. Podejmując się realizacji konkretnego celu, należy uwzględnić (w początkowej fazie) wszelkie działania, które przybliżą nas do jego realizacji. Określanie celów i planowanie ich realizacji jest bardzo efektywną techniką, która przynosi współmierne zyski w każdej dziedzinie życia… zarówno prywatnej, jak i zawodowej. Dzięki temu łatwiej jest nam skupić się na konkretnych zamierzeniach.

Wyznaczanie celów długoterminowych daje dużą motywację do planowania codziennych działań. Pomaga także umiejętnie zorganizować czas.

Przy określaniu celów długoterminowych należy uwzględnić kilka spraw, które pomogą wzmocnić wydajność i systematyczność. Po pierwsze cele muszą zostać dokładnie i jasno określone. Powinny być realne, czyli możliwe do zrealizowania. Zawsze warto zaplanować mniejsze, konkretne działania przybliżające do osiągnięcia zmierzonych rezultatów.

Zarządzanie czasem w aspekcie krótkotrwałym odejmują działania podejmowane w najbliższym czasie. Mogą one trwać od 3 miesięcy do roku. Można je nazywać także planami kwartalnymi. Działania średnioterminowe to plany roczne. Obejmują one okres od roku do 3 lat. Najdłuższe plany wieloletnie dotyczą okresu od 3 lat i więcej.

Planowanie czasem jest bardzo istotne zarówno w życiu codziennym, jak i zawodowym. Dzięki tej umiejętności „czas nie przecieka przez palce”. Sprawy ważne zawsze zostają zrealizowane terminowo, co pozytywnie wpływa na materialną stronę życia, ale także na sferę psychiczną człowieka.

Znalezione dzięki

(Visited 156 times, 1 visits today)
Share

Daniel Bogusz

Prezes Zarządu B&O NAVIGATOR FIrma Szkoleniowa. Od 1996 roku zajmuje się projektowaniem szkoleń i procesów rozwojowych dla największych polskich firm. Ekspert w zakresie szkoleń, HRM, marketingu i sprzedaży btb.

Dodaj komentarz

Share

Bądź z nami na bieżąco. Dostarczamy informacje tak jak lubisz!

RSS
Facebook